Najnowsze artykuły, ściągi i pomoce ekonomiczne. Baza - uczelnie i szkoły wyższe.

Strefa Licealisty
 Czy wiesz, że...

Czy wiesz, że...
Czyli kilka ciekawostek dotyczących pamięci

Żeby się szybciej uczyć, musisz się zrelaksować!
Badania naukowe wykazały, że umysł lepiej pracuje i jest bardziej chłonny, jeśli mięśnie ciała są rozluźnione a serce pracuje w wolniejszym tempie niż zwykle. Normalnie pracuje ono z częstotliwością 70-80 uderzeń na minutę - zwolnienie tego tempa do 60 uderzeń już daje oczekiwane rezultaty.

Muzyka klasyczna odpręża
Georgi Łozanow, bułgarski psycholog i twórca metody efektywnego uczenia się, odkrył, że mózg znajduje się w stanie relaksu, gdy przeważają w nim fale alfa, odpowiedzialne za odprężenie i pozytywne myślenie. Oprócz odpowiedniego oddychania może je zapewnić właściwa muzyka, a konkretnie barokowa. Rytmy ciała – bicie serca, rytm fal mózgowych – synchronizują się z jej rytmem. Można zaliczyć tu także muzykę kompozytorów siedemnasto- czy osiemnastowiecznych, takich jak Bach, Vivaldi, Telemann, Corelli czy Handel. W wolnych fragmentach można odnaleźć coś znajomego - rytm sześćdziesiąt uderzeń na minutę. Muzyka barokowa często ma powolne, basowe nuty, niczym wolno bijące serce człowieka. Kiedy jej słuchasz, słucha także twoje ciało i przystosowuje się do rytmu. Pod jego wpływem ciało się relaksuje. Odprężeniu fizyczne pociąga za sobą odprężenie umysłowe, któremu towarzyszy większa koncentracja (a więc i większa zdolność do nauki).

Małe przerwy są potrzebne żeby więcej zapamiętywać
Łozanow odkrył również swoisty rytm pamięci. Eksperymenty pokazały, że kiedy materiał podawano szybko lub z jednosekundowymi odstępami, uczniowie zapamiętywali niewielką ilość informacji (ok. 12%). W przypadku przerw pięciosekundowych – już około 30%. Kiedy przerwa między informacjami wynosiła dziesięć sekund, zapamiętywano przeszło 40% materiału.
Oznacza to, że jeśli chciałbyś zapamiętać serię nieznanych słów, zapamiętałbyś ich więcej, jeśli każde byłoby podawane w odstępach dziesięciosekundowych. Stały, monotonny rytm około dziesięciosekundowy wydaje się otwierać zdolności umysłu do zapamiętywania.
Czy to zjawisko, to coś w rodzaju rytmu pamięci?
Przed laty radzieccy badacze mózgu i metod uczenia we śnie rzucili na to zjawisko trochę światła. Stwierdzili oni, że pauza między informacjami daje komórkom mózgu pewien odpoczynek. Szybkie podawanie informacji nie pozwala mózgowi na ich przetworzenie. Dlatego tak ważna jest krótka przerwa, w trakcie której mógłbyś się choć przez chwilę zastanowić nad tym, czego się uczysz.

Ważne jest to, jak oddychasz
Niezwykle istotnym czynnikiem w procesie zapamiętywania jest rytmiczny oddech.
Potwierdzili to naukowcy ze stanu Iowa. Otóż zauważyli oni, że wystarczyło, iż uczący się oddychali rytmicznie i rytmicznie podawano im materiał, aby zdolność zapamiętywania wzrosła o 78 procent.
Stwierdzono też, że jeśli zacznie się rytmicznie oddychać, wówczas umysł automatycznie wyostrzy się. Kiedy między wdechem a wydechem zatrzyma się oddech na parę sekund, sprawność umysłu stabilizuje się i wówczas może on łatwiej skoncentrować się na jednym punkcie.

Najnowsze metody pozwalają przyspieszyć naukę języków obcych!
Nowoczesne techniki pamięciowe umożliwiają efektywne uczenie się języka obcego w tempie 1000 słów w ciągu 1000 minut, tzn. około 17 godzin. A znajomość 1000 słów pozwala zrozumieć aż 80 proc. potocznej mowy w obcym języku!

Obie półkule mózgu  powinny pracować synchronicznie
Przez wiele lat uważano, że za proces uczenia się odpowiada lewa półkula mózgu, zwana logiczną. W latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku na uniwersytecie w Hamburgu odkryto, że uruchomienie prawej półkuli mózgu podwyższa kilkakrotnie możliwości poznawcze i znacznie zwiększa zdolność zapamiętywania. Ludzie w pełni wykorzystujący prawą półkulę są nie tylko bardziej twórczy i sprawniej rozwiązują różne problemy, ale częściej się uśmiechają i lepiej śpią.
 
Za co odpowiadają półkule mózgu:
a) lewa:
- poczucie czasu
- porządek, kolejność
- zdolności matematyczno-techniczne
- myślenie logiczne,
- mowa, czytanie i pisanie, układanie zdań
- przetwarzanie informacji po kolei
- analizowanie
- postrzeganie szczegółów
- krytykowanie, osądzanie
- nakazy i zakazy
b) prawa:
- poczucie rytmu i przestrzeni (wymiarów, proporcji)
- zdolności kreatywne i artystyczne
- wyobraźnia i intuicja
- poczucie humoru
- myślenie obrazami
- operowanie symbolami i kolorami
- widzenie “całościowe”
- skłonność do syntetyzowania
- zachowania spontaniczne

Źródło: www.poradnikzdrowie.pl, www.mgs.hg.pl

Anna Kołtek



Będąc w klasie maturalnej, każdy z uczniów zna dokładnie strukturę egzaminu maturalnego. Jednakże sam dzień rozpoczęcia egzaminów maturalnych to temat tabu. A co zrobić gdy wybije godzina Zero?



Masz do przeczytania gruby podręcznik. Chcesz zaznaczyć w nim tylko najważniejsze fragmenty, żeby przy powtórkach nie czytać go od nowa. Jak to zrobić? Masz dwie podstawowe możliwości: podkreślanie albo robienie notatek. Każdy sposób ma swoje plusy i minusy, ale bez wątpienia oba służyć mają ułatwieniu nauki. Który z nich lepiej wybrać?



Jeżeli chcesz się uczyć szybko i efektywnie, musisz być zainteresowany tym, czego się uczysz i aktywnie w tym uczestniczyć, tzn. skupić swoją uwagę na tej czynności, krótko mówiąc: skoncentrować się. W artykule podajemy kilka wskazówek, dzięki którym uzyskasz pełną koncentrację, a także przykłady ćwiczeń pomocnych w jej rozwijaniu.



Wszyscy od czasu do czasu skarżymy się na zmęczenie, ponieważ jest to normalne zjawisko związane z podejmowaniem wysiłku. Niektórzy jednak mają poczucie ciągłego zmęczenia. Dlaczego tak się dzieje? Przeczytajcie, jakie mogą być tego przyczyny i w jaki sposób poradzić sobie z powyższym problemem.



Zdarza Ci się odkładać naukę w nieskończoność, a potem panikujesz, że z niczym nie możesz się wyrobić? Narzekasz, że masz za mało czasu? Musisz nauczyć się odpowiednio nim zarządzać!



Prof. Zbigniew Łucki wyróżnia pięć błędnych postaw, jakie przyjmują uczniowie przed ważnym egzaminem: Ignorant, Samobójca, Laik, Zawalidroga i Leń. Każda z nich to pewien zespół właściwości, które mogą występować u uczniów w mniejszym lub większym nasileniu. Sprawdź, czy któraś dotyczy Ciebie!



Zauważyliście u siebie, że jednych przedmiotów uczycie się szybciej, a inne zabierają Wam o wiele więcej czasu? A może wiedza w ogóle ciężko „wchodzi” Wam do głowy? Czy tak już musi być? Niekoniecznie. Psychologowie wyróżniają kilka czynników, które usprawniają pracę pamięci, a tym samym wpływają na efektywność nauki.



Nieubłaganie zbliża się pierwszy egzamin. Przeczytaj, co zrobić, żeby jak najlepiej się do niego przygotować i jak zachowywać się w tym dniu, aby wszystko poszło po Twojej myśli.



Jak to jest z tym ostatnim dniem - uczyć się? Przejrzeć notatki dla spokoju sumienia? A może dać sobie spokój z nauką i zająć się czymś zupełnie innym?



Matura zbliża się wielkimi krokami. Myśl o niej spędza Ci sen z powiek. Zamartwiasz się, że nie zdążysz powtórzyć całego materiału, wymyślasz czarne scenariusze... A może nie warto się aż tak przejmować? Co zrobić, żeby zminimalizować stres?