Najnowsze artykuły, ściągi i pomoce ekonomiczne. Baza - uczelnie i szkoły wyższe.

Strefa Licealisty
 Błędne postawy uczniowskie przed egzaminem

Błędne postawy uczniowskie
Sprawdź, czy któraś dotyczy Ciebie!

Prof. Zbigniew Łucki wyróżnia pięć błędnych postaw, jakie przyjmują uczniowie przed ważnym egzaminem:
Ignorant, Samobójca, Laik, Zawalidroga i Leń. Każda z nich to pewien zespół właściwości, które mogą występować u uczniów w mniejszym lub większym nasileniu.

1. Ignorant

Kim jest Ignorant? Jak go rozpoznać?

  • w trakcie egzaminu (czy to ustnego, czy pisemnego) nie chce ani mówić, ani pisać,
  • sprawia wrażenie, że nie wie, czego dotyczy zdawany przedmiot,
  • jeśli  już decyduje się udzielić odpowiedzi, to jest ona chaotyczna, nielogiczna,
  • można odnieść wrażenie, że uczeń kompletnie stracił zdrowy rozsądek,
  • często sam rezygnuje w trakcie egzaminu, hołdując zasadzie „po co mam się stresować, skoro mogę zwiać”.

Jak  nie być Ignorantem? Kilka praktycznych porad:

  • przede wszystkim raz na zawsze pozbyć się opinii o sobie, że jesteś Ignorantem,
  • przyjąć jako motto życiowe zasadę: „zawsze wiem, o co chodzi” i ograniczyć bezmyślne uczenie się na pamięć (tzw. zakuwanie),
  • nigdy nie chować głowy w piasek w razie trudności, lecz starać się stawić im czoła,
  • przed każdym egzaminem sporządzić mniej lub bardziej ogólny (w zależności od posiadanego czasu) plan nauki (najważniejsze pojęcia, problemy, hasła),
  • starać się uporządkować rozproszoną wiedzę, korzystając z planu, własnych notatek (bądź pożyczonych od kogoś zaufanego i rzetelnego),
  • przed wejściem na egzamin uświadomić sobie, że egzaminator nie jest jakimś potworem, który chce cię pożreć na powitanie, nawet jeśli wygląda groźnie (zresztą może to tylko Ty odnosisz takie wrażenie ze strachu ;-)),
  • przypomnieć sobie jeszcze raz, że wcale nie jesteś Ignorantem,
  • walczyć na egzaminie do końca – w żadnym razie nie oddawać go walkowerem!
  • starać się „sprzedać” swój „produkt” (wiedzę) w jak najlepszym „opakowaniu” (i nie chodzi tu tylko o Twój ubiór, ale i zachowanie, sposób mówienia itp.). Dobre wrażenie to podstawa!

2. Samobójca

Kim jest Samobójca? Jak go rozpoznać?

  • w trakcie egzaminu popełnia karygodne błędy, przeczące podstawowym zasadom danej dziedziny      wiedzy,
  • nie potrafi poprawić tych błędów, nawet mimo podpowiedzi egzaminatora,
  • wymyśla własne teorie i metody w zakresie zdawanego przedmiotu (krótko mówiąc fantazjuje),
  • sprawia wrażenie kompletnego laika i człowieka nie odpowiadającego za swoje słowa i czyny.

Jak nie być Samobójcą? Kilka praktycznych porad:

  • walczyć z roztargnieniem, lekkomyślnością i uważać na to, co się mówi,
  • unikać fantazjowania, „lania wody”,
  • zwracać większą uwagę na słowa egzaminatora (tu może kryć się jakaś cenna wskazówka, podpowiedź!),
  • przed każdym egzaminem sporządzić mniej lub bardziej ogólny (w zależności od posiadanego czasu) plan nauki (najważniejsze pojęcia, problemy, hasła),
  • starać się uporządkować rozproszoną wiedzę, korzystając z planu, własnych notatek (bądź pożyczonych od kogoś zaufanego i rzetelnego),
  • podzielić posiadane informacje na prawdziwe i fałszywe (bądź niepewne),
  • jeśli nie jesteśmy pewni prawdziwości informacji, warto ją sprawdzić samodzielnie bądź skonsultować swoją wiedzę z kimś zaufanym i rzetelnym,
  • starać się „sprzedać” swój „produkt” (wiedzę) w jak najlepszym „opakowaniu” (i nie chodzi tu tylko o Twój ubiór, ale i zachowanie, sposób mówienia itp.). Dobre wrażenie to podstawa!

3. Laik

Kim jest Laik? Jak go rozpoznać?

  • w trakcie egzaminu pisemnego tworzy wypracowanie niekompletne (często niedokończone), chaotyczne, pełne błędów, nieścisłości oraz mało zrozumiałe,
  • nie czyta wypracowania przed jego oddaniem, a tym samym nie usuwa tych wszystkich absurdalnych błędów, przejęzyczeń, które łatwo można wyeliminować,
  • Laik sprawia wrażenie człowieka bezmyślnego, niedbałego, roztrzepanego i niekompetentnego.

Jak nie być Laikiem? Kilka praktycznych porad:

  • nauczyć się solidnej i samodzielnej pracy w cyklu: pomysł, plan, realizacja, kontrola,
  • poprawić swoje umiejętności komunikacji na piśmie,
  • zacząć bardziej dbać o swój wizerunek,
  • przed każdym egzaminem sporządzić mniej lub bardziej ogólny (w zależności od posiadanego czasu) plan nauki (najważniejsze pojęcia, problemy, hasła),
  • starać się uporządkować rozproszoną wiedzę, korzystając z planu, własnych notatek (bądź pożyczonych od kogoś zaufanego i rzetelnego),
  • podzielić posiadane informacje na prawdziwe i fałszywe (bądź niepewne),
  • jeśli nie jesteśmy pewni prawdziwości informacji, warto ją sprawdzić samodzielnie bądź skonsultować swoją wiedzę z kimś zaufanym i rzetelnym,
  • przed rozpoczęciem egzaminu rozplanować czas pisania,
  • starać się „sprzedać” swój „produkt” (wiedzę) w jak najlepszym „opakowaniu” (i nie chodzi tu tylko o twój ubiór, ale i zachowanie, sposób mówienia itp.). Dobre wrażenie to podstawa!

4. Zawalidroga

Kim jest Zawalidroga? Jak go rozpoznać?

  • w trakcie egzaminu ustnego rozpoznaje większość wymaganego materiału, ale ma poważne problemy z jego przypomnieniem sobie,
  • nie jest w stanie rozwiązać samodzielnie żadnego (lub prawie żadnego) zadania, oczekuje podpowiedzi, ewentualnie bardzo długiego czasu do namysłu,
  • ma trudności z objęciem umysłowo trudniejszych zagadnień, np. pytań przekrojowych, wymagających pewnej kreatywności w myśleniu,
  • sprawia wrażenie, że nie pokazuje wszystkiego, co umie.

Jak nie być Zawalidrogą? Kilka praktycznych porad:

  • nauczyć się samodzielnej pracy w cyklu: pomysł, plan, realizacja, kontrola,
  • poprawić swoje umiejętności w zakresie komunikacji ustnej,
  • ograniczyć do minimum uczenie się na pamięć (zakuwanie), zamiast tego więcej uwagi poświęcić próbie zrozumienia tego, co czytamy,
  • przed każdym egzaminem sporządzić mniej lub bardziej ogólny (w zależności od posiadanego czasu) plan nauki (najważniejsze pojęcia, problemy, hasła),
  • starać się „sprzedać” swój „produkt” (wiedzę) w jak najlepszym „opakowaniu” (i nie chodzi tu tylko o Twój ubiór, ale i zachowanie, sposób mówienia itp.). Dobre wrażenie to podstawa!

5. Leń

Kim jest Leń? Jak go rozpoznać?

  • odpowiada na część pytań w miarę zadowalająco, jednak te trudniejsze pozostawia bez odpowiedzi,
  • pisze wypracowania na zbyt niskim poziomie w stosunku do swoich możliwości,
  • stwierdza zwykle, że było za mało czasu,
  • nie jest w stanie objąć umysłowo trudniejszych zagadnień, np. pytań przekrojowych, ale nie dlatego, że nie potrafi myśleć – po prostu nie posiada solidnej wiedzy, którą mógłby operować,
  • sprawia wrażenie człowieka starającego się przejść przez życie jak najmniejszym wysiłkiem,
  • zwykle ciągnie się za nim opinia zdolnego, ale... właśnie leniwego;-).

Jak nie być Leniem? Kilka praktycznych porad:

  • nauczyć się samodzielnej pracy w cyklu: pomysł, plan, realizacja, kontrola,
  • poćwiczyć umiejętność komunikacji na piśmie,
  • przed każdym egzaminem sporządzić mniej lub bardziej ogólny (w zależności od posiadanego czasu) plan nauki (najważniejsze pojęcia, problemy, hasła),
  • starać się sprawić, by nauka była bardziej przyjemna i nie kojarzyła się jedynie z męką i potworną nudą (np. korzystając z atrakcyjnych źródeł),
  • przed rozpoczęciem egzaminu rozplanować czas pisania,
  • starać się „sprzedać” swój „produkt” (wiedzę) w jak najlepszym „opakowaniu” (i nie chodzi tu tylko o twój ubiór, ale i zachowanie, sposób mówienia itp.). Dobre wrażenie to podstawa!

Oczywiście te kategorie nie muszą występować w czystej postaci. W jednym uczniu może się skumulować kilka postaw, np. raz przypomina Ignoranta, innym razem Samobójcę. Jeśli uważasz, że któraś z nich doskonale charakteryzuje Ciebie – masz jeszcze czas, żeby nad tym popracować, tzn. wziąć się do nauki, skorzystać z naszych wskazówek, porad, pomocy bliskich itp.
Natomiast jeżeli nie rozpoznajesz siebie w żadnej z powyższych kategorii – to tym lepiej dla Ciebie! Znaczy to, że wszystko z Tobą w porządku i jesteś na najlepszej (a przynajmniej dobrej) drodze do tego, by odnieść sukces na egzaminieJ. Ale nie odbieraj tego, jako zachęty do spoczęcia na laurach. Praca, praca i jeszcze raz praca – to najlepsza gwarancja zdania matury.

Artykuł na podstawie książki prof. Zbigniewa Łuckiego Jak zdać egzamin, Kraków, Universitas 1998.

Anna Kołtek



Będąc w klasie maturalnej, każdy z uczniów zna dokładnie strukturę egzaminu maturalnego. Jednakże sam dzień rozpoczęcia egzaminów maturalnych to temat tabu. A co zrobić gdy wybije godzina Zero?



Masz do przeczytania gruby podręcznik. Chcesz zaznaczyć w nim tylko najważniejsze fragmenty, żeby przy powtórkach nie czytać go od nowa. Jak to zrobić? Masz dwie podstawowe możliwości: podkreślanie albo robienie notatek. Każdy sposób ma swoje plusy i minusy, ale bez wątpienia oba służyć mają ułatwieniu nauki. Który z nich lepiej wybrać?



Jeżeli chcesz się uczyć szybko i efektywnie, musisz być zainteresowany tym, czego się uczysz i aktywnie w tym uczestniczyć, tzn. skupić swoją uwagę na tej czynności, krótko mówiąc: skoncentrować się. W artykule podajemy kilka wskazówek, dzięki którym uzyskasz pełną koncentrację, a także przykłady ćwiczeń pomocnych w jej rozwijaniu.



Wszyscy od czasu do czasu skarżymy się na zmęczenie, ponieważ jest to normalne zjawisko związane z podejmowaniem wysiłku. Niektórzy jednak mają poczucie ciągłego zmęczenia. Dlaczego tak się dzieje? Przeczytajcie, jakie mogą być tego przyczyny i w jaki sposób poradzić sobie z powyższym problemem.



Zdarza Ci się odkładać naukę w nieskończoność, a potem panikujesz, że z niczym nie możesz się wyrobić? Narzekasz, że masz za mało czasu? Musisz nauczyć się odpowiednio nim zarządzać!



Zauważyliście u siebie, że jednych przedmiotów uczycie się szybciej, a inne zabierają Wam o wiele więcej czasu? A może wiedza w ogóle ciężko „wchodzi” Wam do głowy? Czy tak już musi być? Niekoniecznie. Psychologowie wyróżniają kilka czynników, które usprawniają pracę pamięci, a tym samym wpływają na efektywność nauki.



Czyli kilka ciekawostek dotyczących pamięci. Co zrobić, żeby szybciej zapamiętywać? W jakich warunkach umysł lepiej pracuje? Za co odpowiadają obie półkule mózgu? Przeczytaj o najnowszych odkryciach w dziedzinie psychologii.



Nieubłaganie zbliża się pierwszy egzamin. Przeczytaj, co zrobić, żeby jak najlepiej się do niego przygotować i jak zachowywać się w tym dniu, aby wszystko poszło po Twojej myśli.



Jak to jest z tym ostatnim dniem - uczyć się? Przejrzeć notatki dla spokoju sumienia? A może dać sobie spokój z nauką i zająć się czymś zupełnie innym?



Matura zbliża się wielkimi krokami. Myśl o niej spędza Ci sen z powiek. Zamartwiasz się, że nie zdążysz powtórzyć całego materiału, wymyślasz czarne scenariusze... A może nie warto się aż tak przejmować? Co zrobić, żeby zminimalizować stres?