Najnowsze artykuły, ściągi i pomoce ekonomiczne. Baza - uczelnie i szkoły wyższe.

Strefa Licealisty
 Efektywne gospodarowanie czasem

Efektywne gospodarowanie czasem

1. Jak nie marnować czasu

Na pewno znasz taki scenariusz:
Masz ambitny plan, żeby dziś wreszcie się pouczyć. Przygotowujesz wszystkie pomoce naukowe, otwierasz już nawet podręcznik lub zeszyt i... przypominasz sobie, że w sumie przydałoby się coś do podkreślania. Szukasz markera, ale jak na złość gdzieś Ci wsiąkł, więc sięgasz po ołówek. Złamany, więc teraz dla odmiany szukasz temperówki. Wracając do pokoju, uzmysławiasz sobie, że właściwie to jesteś trochę głodny i wypadałoby coś przekąsić. Bierzesz coś z lodówki, po czym idziesz do pokoju z mocnym postanowieniem nauki. W między czasie trochę się ściemniło, więc zapalasz światło. Jednocześnie zdajesz sobie sprawę, że coś Ci przeszkadza. Lokalizujesz źródło hałasu – radio gra za głośno. Kiedy je wyłączasz, słyszysz jednak ryczący za ścianą telewizor. Prosisz o jego przyciszenie (tatę, babcię, wujka, współlokatorów), po czym wracasz znów z tym samym ambitnym zamiarem ;-)
Twój wzrok pada na leżący na stole portfel. Zastanawiasz się, ile wydałeś dziś na zakupy. Dziwna sprawa, bo w środku prawie nic nie ma. Zaczynasz więc analizować, co dziś właściwie kupiłeś. Niby nic takiego, a pieniądze rozpłynęły się jakimś cudem (zwykle to kobiety mają ten problem, gdy wybiorą się do drogerii ;-)). Sfrustrowany odkryciem, chcesz się trochę zrelaksować, więc zaczynasz SMS-ować ze znajomymi. Nagle przypominasz sobie, że miałeś wykonać ważny telefon – ta sprawa naprawdę nie może czekać, więc znów schodzi kilka minut. Rozluźniony spoglądasz na zegarek – właśnie kończy się ulubiony serial, trzeba rzucić na niego okiem. „W końcu kilka minut w tą czy w tamtą i tak mnie nie zbawi” – rozgrzeszasz się w myślach. Kiedy kończysz, jesteś już trochę „wybity z rytmu”. Czujesz, że przydałby się mocny zastrzyk kofeiny, więc postanawiasz sobie zrobić kawę. Wracasz do pokoju i zaczynasz przeglądać podręcznik. „Od czego właściwie zacząć?” – nie możesz się zdecydować. I tak kartkujesz bezmyślnie raz książkę, raz zeszyt („może tam będzie coś ciekawszego”), a czas mija. Kawa coś słabo działa, bo chce Ci się spać. Postanawiasz uciąć sobie krótką drzemkę, nastawiasz budzik. Potem jednak decydujesz, że wstaniesz wcześnie rano, żeby nadrobić zaległości, bo dziś i tak nic już nie wejdzie Ci do głowy. Jednak rano nie udaje Ci się wstać mimo szczerych chęci, i tak dalej...

Taki scenariusz może powtarzać się w nieskończoność, jeśli nie narzucisz sobie pewnej dyscypliny. Uważasz, że jest przesadzony? Wiele osób robi wszystko, żeby jak najdłużej odwlec moment rozpoczęcia nauki i wynajduje sobie najbardziej absurdalne zajęcia, przez co często w ogóle jej nie rozpoczyna. Poczytaj niżej, jak do tego nie dopuścić.

2. Jak mądrze gospodarować czasem

Właściwie wszyscy eksperci od efektywnego uczenia się są zgodni, że najlepszym sposobem na niemarnowanie czasu jest sporządzenie planu nauki. Jak to zrobić?
Najbardziej szczegółowy rozkład dnia zakłada planowanie każdej godziny i wypełnianie jej konkretnymi zadaniami lub przedmiotami, których chcemy się uczyć. Np. 15-17 uczysz się historii, potem dla kontrastu wybierasz matematykę (17.30-19), a na koniec bierzesz się za słówka z angielskiego (19.30-20.30). Uwzględnij przerwy pomiędzy poszczególnymi przedmiotami.
Psycholodzy zakładają, że sporządzenie planu będzie zachętą do wykonania wyznaczonych zadań, a ich realizacja przyniesie uczucie satysfakcji i zwiększy pragnienie osiągania celów w przyszłości.
To oczywiście tylko założenia, bo rzeczywistość może być zupełnie inna. Nie da się przewidzieć, czy szczegółowy rozkład będzie pomocny uczniowi, czy nie przyniesie większych zmian. Jedni będą się go trzymać i skrupulatnie wykonywać zamierzone zadania. Innych nawet rozkład nie zmusi do tego, żeby się trzymać wyznaczonych celów. W tej kwestii każdy musi podjąć decyzję samodzielnie, choć niezaprzeczalną zaletą jest to, że plan jednak w jakiś sposób trzyma w ryzach, a kiedy masz na papierze to, co musisz zrobić, wyraźniej widzisz, ile czasu zmarnowałeś.

Alternatywą dla szczegółowego rozkładu jest zwykła lista zadań, które należy wykonać w ciągu dnia lub tygodnia. Ogólny plan wskazuje przedmioty, którym chcesz poświęcić uwagę w danym dniu. Wielu uczniów woli takie rozwiązanie.

Niezależnie od rodzaju metody, którą wybierzesz, pamiętaj, że rozsądne wykorzystanie czasu wymaga pewnej formy planowania przyszłości, włącznie ze świadomym stawianiem sobie celów.

Nie zapominaj o nagrodach za osiągnięte cele. Powinny to być zajęcia, które sprawiają Ci przyjemność i pozwalają na relaks, np. czytanie ciekawej książki, pójście do kina, wyjście z przyjaciółmi. Najlepiej odłożyć je do czasu aż wykonasz wszystkie wyznaczone zadania. Będziesz mógł się cieszyć nagrodą bez poczucia winy i wyrzutów sumienia. A jaką satysfakcję będziesz miał, jeśli uda Ci się zrealizować cele wcześniej niż planowałeś. Wtedy możesz sobie sprawić jakąś nagrodę ekstra, która zmotywuje Cię do dalszych osiągnięć ;-)

Anna Kołtek



Będąc w klasie maturalnej, każdy z uczniów zna dokładnie strukturę egzaminu maturalnego. Jednakże sam dzień rozpoczęcia egzaminów maturalnych to temat tabu. A co zrobić gdy wybije godzina Zero?



Masz do przeczytania gruby podręcznik. Chcesz zaznaczyć w nim tylko najważniejsze fragmenty, żeby przy powtórkach nie czytać go od nowa. Jak to zrobić? Masz dwie podstawowe możliwości: podkreślanie albo robienie notatek. Każdy sposób ma swoje plusy i minusy, ale bez wątpienia oba służyć mają ułatwieniu nauki. Który z nich lepiej wybrać?



Jeżeli chcesz się uczyć szybko i efektywnie, musisz być zainteresowany tym, czego się uczysz i aktywnie w tym uczestniczyć, tzn. skupić swoją uwagę na tej czynności, krótko mówiąc: skoncentrować się. W artykule podajemy kilka wskazówek, dzięki którym uzyskasz pełną koncentrację, a także przykłady ćwiczeń pomocnych w jej rozwijaniu.



Wszyscy od czasu do czasu skarżymy się na zmęczenie, ponieważ jest to normalne zjawisko związane z podejmowaniem wysiłku. Niektórzy jednak mają poczucie ciągłego zmęczenia. Dlaczego tak się dzieje? Przeczytajcie, jakie mogą być tego przyczyny i w jaki sposób poradzić sobie z powyższym problemem.



Prof. Zbigniew Łucki wyróżnia pięć błędnych postaw, jakie przyjmują uczniowie przed ważnym egzaminem: Ignorant, Samobójca, Laik, Zawalidroga i Leń. Każda z nich to pewien zespół właściwości, które mogą występować u uczniów w mniejszym lub większym nasileniu. Sprawdź, czy któraś dotyczy Ciebie!



Zauważyliście u siebie, że jednych przedmiotów uczycie się szybciej, a inne zabierają Wam o wiele więcej czasu? A może wiedza w ogóle ciężko „wchodzi” Wam do głowy? Czy tak już musi być? Niekoniecznie. Psychologowie wyróżniają kilka czynników, które usprawniają pracę pamięci, a tym samym wpływają na efektywność nauki.



Czyli kilka ciekawostek dotyczących pamięci. Co zrobić, żeby szybciej zapamiętywać? W jakich warunkach umysł lepiej pracuje? Za co odpowiadają obie półkule mózgu? Przeczytaj o najnowszych odkryciach w dziedzinie psychologii.



Nieubłaganie zbliża się pierwszy egzamin. Przeczytaj, co zrobić, żeby jak najlepiej się do niego przygotować i jak zachowywać się w tym dniu, aby wszystko poszło po Twojej myśli.



Jak to jest z tym ostatnim dniem - uczyć się? Przejrzeć notatki dla spokoju sumienia? A może dać sobie spokój z nauką i zająć się czymś zupełnie innym?



Matura zbliża się wielkimi krokami. Myśl o niej spędza Ci sen z powiek. Zamartwiasz się, że nie zdążysz powtórzyć całego materiału, wymyślasz czarne scenariusze... A może nie warto się aż tak przejmować? Co zrobić, żeby zminimalizować stres?