Najnowsze artykuły, ściągi i pomoce ekonomiczne. Baza - uczelnie i szkoły wyższe.

Strefa Licealisty
 Jak radzić sobie ze zmęczeniem?

Wszyscy od czasu do czasu skarżymy się na zmęczenie, ponieważ jest to normalne zjawisko związane z podejmowaniem wysiłku. Niektórzy jednak mają poczucie ciągłego zmęczenia. Dlaczego tak się dzieje? Przeczytajcie, jakie mogą być tego przyczyny i w jaki sposób poradzić sobie z powyższym problemem.

Jak radzić sobie ze zmęczeniem?

Zmęczenie to pojawienie się uczucia zmniejszonej zdolności do pracy (także umysłowej). Wszyscy od czasu do czasu skarżymy się na nie, ponieważ jest to normalne zjawisko związane z podejmowaniem wysiłku. A nauka z pewnością zalicza się do męczących – zwłaszcza na dłuższą metę -  zajęć. Jednak są sytuacje, kiedy zmęczenia można uniknąć lub w dużym stopniu je skorygować. Ale żeby to zrobić, trzeba wiedzieć, co było jego przyczyną.

Przyczyny fizyczne:

  • niewystarczająca ilość snu; dorośli potrzebują ok. 5-10 godzin snu, w zależności od indywidualnych potrzeb. Optymalna  ilość to 8 godzin. Pozwala ona funkcjonować wydajnie i utrzymywać dobry stan zdrowia.
  • nadmierna ilość snu – mimo że wydaje się to niewiarygodne, możesz być zmęczony, jeśli spędzasz cały dzień w łóżku albo śpisz po kilkanaście godzin na dobę. Twój organizm przyzwyczaja się wtedy do niskiego stanu pobudzenia i będziesz czuć się zmęczony i senny, nawet jeśli wstaniesz;
  • nieprawidłowa dieta; eksperci w dziedzinie żywienia twierdzą, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem, ponieważ dostarcza najwięcej energii, z której będziesz korzystać w ciągu dnia. Niektórzy wcale nie jedzą śniadania, bo np. nie mają na nie czasu. To błąd. Dostarczaj organizmowi jak najwięcej białek, bo organizm spala je stopniowo, dzięki czemu dłużej zachowasz energię i świeżość umysłu. Dobrymi źródłami białka są: mleko i przetwory mleczne, jogurty, sery, jajka.
  • brak ćwiczeń fizycznych; wielu ludzi uważa, że codzienne ćwiczenia poprawiają koncentrację, dostarczają energii i chęci do życia. Są zdania, że ich umysł funkcjonuje wtedy o wiele lepiej. Bez ćwiczeń czują się źle i mają problemy ze skupieniem się na nauce.
  • Metabolizm; okres posiadania największej ilości energii w ciągu dnia jest sprawą indywidualną. Niektórzy wolą uczyć się rano, inni siedzą po nocach, a odsypiają w dzień. Każdy ma swoją receptę. Nie wiadomo, do jakiego stopnia jest to kwestia przyzwyczajenia, czynników fizjologicznych i innych przyczyn. Ale jeśli masz wyraźne preferencje co do pory, to staraj się to jak najlepiej wykorzystać i ucz się wtedy, kiedy możesz się w pełni skupić.

Przyczyny psychologiczne

Chociaż zmęczenie jest doświadczane fizyczne, jego pierwotna przyczyna może być natury psychologicznej. Tu najważniejszy problem to znudzenie. Kiedy zadanie wydaje się nie mieć końca, opiera się na bezmyślnym powtarzaniu, nie wiąże się z Twoimi zainteresowaniami, wtedy staje się nudne i męczące. Jednym ze sposobów na rozpoznanie, czy Twoje zmęczenie jest wywołane znudzeniem, jest podjęcie czynności, która Cię interesuje i sprawdzenie, czy od razu czujesz się bardziej ożywiony i skoncentrowany. Jeśli tak jest istotnie, przeczytaj poniżej, jak można poradzić sobie z nudą.

Pokonać znudzenie

  • zrozumienie
    Większość z nas wychodzi z błędnego założenia, że zainteresowanie albo jest, albo go nie ma i nic z tym nie można zrobić. Zakładałoby to, że nasze pasje, zainteresowania i wiedza są wrodzone, a przecież tak nie jest. Nabywamy je w ciągu całego życia. Najprostszym sposobem zainteresowania się jakimś przedmiotem jest zapoznanie się z nim. Dlatego nawet jeśli na początku nie masz przekonania do tego, czego się uczysz, nie zniechęcaj się.  Poprzez proces uczenia się, możesz to zmienić, zwłaszcza gdy nauka jest efektywna i prowadzi do zrozumienia materiału.
  • zmienianie przedmiotów
    Jeżeli odczujesz przesyt matematyką, zmień ją na coś innego. Za długo uczysz się historii? Sięgnij po książkę z języka angielskiego. Taka zmiana to sposób na pobudzenie siebie i odnowienie zainteresowania nauką. Gdy powrócisz do wcześniej studiowanego przedmiotu, może to zaowocować innym spojrzeniem na zagadnienie, którego do tej pory nie mogłeś zrozumieć. Poza tym ilość czasu poświęconego na każdy przedmiot może być uzależniona od osobistych preferencji (pod warunkiem, że całkowicie nie odpuścisz sobie tych najbardziej nielubianych).
  • czas na relaks
    Niezbędnym elementem nauki, pozwalającym przezwyciężyć zmęczenie, są przerwy, w czasie których możesz się zrelaksować i pozwolić sobie na krótki odpoczynek. Ważne jednak, aby te przerwy nie były zbyt długie, ponieważ istnieje ryzyko, że coś odwróci Twoją uwagę i chęć do nauki zupełnie zniknie. Optymalna długość to 10-15 minut.
  • stawianie sobie celów
    Wyznacz sobie konkretne zadanie, np. uporać się z historią w dwie godziny i dąż do jego realizacji. Jeśli Ci się to uda, spraw sobie nagrodę. Następnym razem spróbuj osiągnąć jeszcze lepszy wynik. Pamiętaj jednak, że jeśli stawiasz sobie cele dotyczące szybkości, musisz uważać, aby nie odbywało się to kosztem zrozumienia. Bo co Ci przyjdzie z tego, że mniej czasu będziesz poświęcał na naukę historii, jeśli jednocześnie coraz mniej będziesz pamiętał z tego, co przeczytałeś. Wyznaczanie sobie zadań ma jednak dużo plusów, m.in. zdecydowanie zwiększa motywację i poprawia zdolność koncentracji.
  • podział materiału na mniejsze partieŁatwiej jest poradzić sobie z  trudnym materiałem, jeśli uczysz się go partiami. Co prawda niektórzy wolą nauczyć się wszystkiego „za jednym zamachem”, ale grozi to wówczas tym, że zrobią to pobieżnie i bez większego zrozumienia, zwłaszcza że po pewnym czasie będą już znudzeni. Dlatego lepiej rozłożyć sobie materiał, np. podczas przygotowań do większej klasówki i opanowywać go stopniowo niż zakuwać w ostatni dzień z obłędem w oku ;-).

Anna Kołtek



Będąc w klasie maturalnej, każdy z uczniów zna dokładnie strukturę egzaminu maturalnego. Jednakże sam dzień rozpoczęcia egzaminów maturalnych to temat tabu. A co zrobić gdy wybije godzina Zero?



Masz do przeczytania gruby podręcznik. Chcesz zaznaczyć w nim tylko najważniejsze fragmenty, żeby przy powtórkach nie czytać go od nowa. Jak to zrobić? Masz dwie podstawowe możliwości: podkreślanie albo robienie notatek. Każdy sposób ma swoje plusy i minusy, ale bez wątpienia oba służyć mają ułatwieniu nauki. Który z nich lepiej wybrać?



Jeżeli chcesz się uczyć szybko i efektywnie, musisz być zainteresowany tym, czego się uczysz i aktywnie w tym uczestniczyć, tzn. skupić swoją uwagę na tej czynności, krótko mówiąc: skoncentrować się. W artykule podajemy kilka wskazówek, dzięki którym uzyskasz pełną koncentrację, a także przykłady ćwiczeń pomocnych w jej rozwijaniu.



Zdarza Ci się odkładać naukę w nieskończoność, a potem panikujesz, że z niczym nie możesz się wyrobić? Narzekasz, że masz za mało czasu? Musisz nauczyć się odpowiednio nim zarządzać!



Prof. Zbigniew Łucki wyróżnia pięć błędnych postaw, jakie przyjmują uczniowie przed ważnym egzaminem: Ignorant, Samobójca, Laik, Zawalidroga i Leń. Każda z nich to pewien zespół właściwości, które mogą występować u uczniów w mniejszym lub większym nasileniu. Sprawdź, czy któraś dotyczy Ciebie!



Zauważyliście u siebie, że jednych przedmiotów uczycie się szybciej, a inne zabierają Wam o wiele więcej czasu? A może wiedza w ogóle ciężko „wchodzi” Wam do głowy? Czy tak już musi być? Niekoniecznie. Psychologowie wyróżniają kilka czynników, które usprawniają pracę pamięci, a tym samym wpływają na efektywność nauki.



Czyli kilka ciekawostek dotyczących pamięci. Co zrobić, żeby szybciej zapamiętywać? W jakich warunkach umysł lepiej pracuje? Za co odpowiadają obie półkule mózgu? Przeczytaj o najnowszych odkryciach w dziedzinie psychologii.



Nieubłaganie zbliża się pierwszy egzamin. Przeczytaj, co zrobić, żeby jak najlepiej się do niego przygotować i jak zachowywać się w tym dniu, aby wszystko poszło po Twojej myśli.



Jak to jest z tym ostatnim dniem - uczyć się? Przejrzeć notatki dla spokoju sumienia? A może dać sobie spokój z nauką i zająć się czymś zupełnie innym?



Matura zbliża się wielkimi krokami. Myśl o niej spędza Ci sen z powiek. Zamartwiasz się, że nie zdążysz powtórzyć całego materiału, wymyślasz czarne scenariusze... A może nie warto się aż tak przejmować? Co zrobić, żeby zminimalizować stres?