Najnowsze artykuły, ściągi i pomoce ekonomiczne. Baza - uczelnie i szkoły wyższe.

Strefa Licealisty
 Koncentracja – jak ją rozwijać i ćwiczyć

Koncentracja – jak ją rozwijać i ćwiczyć

Koncentracja - warunek efektywnej nauki
Jeżeli chcesz się uczyć szybko i efektywnie, musisz być zainteresowany tym, czego się uczysz i aktywnie w tym uczestniczyć, tzn. skupić swoją uwagę na tej czynności, krótko mówiąc: skoncentrować się. Jeżeli tego nie zrobisz to tylko stracisz czas na bezsensowne przewracanie kartek zeszytu czy książki, żeby dojść do zaskakującego wniosku - czego to ja się właściwie uczę? ;-) Ewentualnie odkryć, że po raz dziesiąty czytasz to samo zdanie i nadal nie rozumiesz jego sensu.  Koncentracja to właśnie zdolność do skupienia umysłu na jednej czynności.

Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci uzyskać pełną koncentrację:
a) postaraj się wyeliminować wszystkie rozpraszające Cię czynniki, tzn. bodźce oddziałujące na wzrok, słuch, powonienie itp. Zasada jest taka: albo się uczysz i wszystkie inne zadania odkładasz na później, albo się relaksujesz i wtedy nawet na ułamek sekundy nie myślisz o nauce. Nie da się upiec dwóch pieczeni na jednym ogniu i wykonywać obu czynności naraz, bo wtedy ani się niczego nie nauczysz, ani porządnie nie wypoczniesz. Do rozpraszających czynników można zaliczyć np.

  • wszelkiego rodzaju głośne dźwięki dochodzące z zewnątrz lub występujące w pomieszczeniu, w którym się uczysz. Poradzisz sobie z nimi zamykając okno, wkładając do uszu stopery lub... przyzwyczajając się.
  • widok za oknem, leżąca na stole komórka, pilot od telewizora w zasięgu ręki... Jeśli nie możesz się powstrzymać i co chwila manipulujesz przy komórce, lepiej ją wyłącz, a najlepiej zanieś do innego pokoju, żeby Cię nie kusiła ;-) Pozostałe kwestie rozwiąż w podobny sposób.
  • apetyczne zapachy dobywające się z kuchni. Pewnie niejednokrotnie w ciągu nauki zdarzało Ci się robić sobie przerwy na małe co nie co. Dlatego przed przystąpieniem do nauki porządnie się najedz, bo takie podjadanie nie tylko Cię dekoncentruje i wybija z rytmu nauki, ale też źle wpływa na linię (to zwłaszcza do Ciebie, droga czytelniczko ;-)).

b) przystępuj do nauki z silną motywacją (nigdy nie ucz się w przekonaniu, że to co robisz nie ma sensu).  Pamiętaj, że uczysz się dla siebie, w określonym celu, który sam sobie powinieneś wyznaczyć - np. dobre oceny, własna satysfakcja itd.
c) w trakcie nauki rób sobie przerwy; im dłużej się uczysz, tym zdolność Twojej koncentracji spada - mózg ludzki jest zdolny do wzmożonej uwagi maksymalnie przez 60 minut, dlatego przerwy planuj w takich właśnie odstępach; powinny trwać od 5 do 10 minut (akurat na rozprostowanie nóg i pomyszkowanie w lodówce, jeśli już nie możesz wytrzymać ;-)). Są jednak tacy, którzy wolą uczyć się przez 2-3 godziny, a potem zrobić dłuższą przerwę. Tak też można, ale istnieje zagrożenie, że za długa przerwa rozleniwi pamięć i stracisz wątek albo ochotę na kontynuowanie nauki. Dlatego sprawdź, czy ta strategia jest dla Ciebie odpowiednia.
d) bądź zainteresowany tym, czego się uczysz. Jak już zostało wspomniane wyżej - ciekawość przedmiotu zwiększa koncentrację; przedmioty szkolne dotyczą tak rozległych materiałów, że naprawdę trudno jest nie znaleźć w nich czegoś interesującego akurat ciebie.
e) postaw na ćwiczenia fizyczne; jeśli regularnie uprawiasz jakąś dyscyplinę sportu, to świetnie.  Ale wystarczy zwykły spacer, bieg czy jazda na rowerze przed nauką, aby dotlenić organizm, co poprawi koncentrację i efektywność nauki; jeżeli jest brzydka pogoda lub nie masz czasu na aktywność na świeżym powietrzu – ćwicz w domu (np. w trakcie przerw między dalszą nauką).
f) ucz się o właściwej dla Ciebie porze dnia; niektórzy ludzie wolą uczyć się rano (tzw. skowronki), a inni późnym wieczorem (tzw. sowy). Ty też na pewno już odkryłeś, kiedy wiedza lepiej wchodzi Ci do głowy. Nie zmuszaj się do nauki, kiedy nie masz na to ochoty – nic z tego nie wyjdzie. Gorzej jeśli uważasz, że żadna pora nie jest dobra na naukę. No cóż, wtedy musisz zacząć od zmiany nastawienia ;-)
g) unikaj stresu; to najważniejszy wróg pamięci - obniża zdolność zapamiętywania, koncentrację, zaciera obraz tego, czego się uczyłeś. Dlatego np. osoby podatne na stres przy odpowiedzi ustnej zapominają wiele istotnych informacji, które przypominają się dopiero, gdy stres minie - tzn. po dostaniu odpowiedniej dla swych wywodów oceny :-); Jeśli i dla Ciebie stres to poważny problem – naucz się, jak go eliminować do minimum, bo w decydującej chwili (np. – odpukać! – podczas egzaminu) może Cię po prostu zjeść i dopiero wtedy będziesz mieć prawdziwe kłopoty. A przecież  nie jest to przeszkoda nie do pokonania i można sobie z nią radzić (jak – o tym też w naszym serwisie), więc po co się na nią narażać.

Ćwiczenia poprawiające zdolność koncentracji
Koncentrację, podobnie zresztą jak pamięć, można - a wręcz należy - ćwiczyć. Przed przystąpieniem do ćwiczeń powinieneś jednak zapewnić sobie odpowiednie warunki do ich wykonywania, tzn. ciszę i spokój. Usuń też z zasięgu wzroku wszystko, co mogłoby Cię rozpraszać. Oto przykłady ćwiczeń:
- próba kontroli czytanego tekstu (czyli czytanie ze zrozumieniem, a to przecież jest elementem testów maturalnych!). Zacznij od prostego tekstu. Czytając go postaraj się uważnie analizować treść i po przeczytaniu akapitu czy całego rozdziału zastanów się, o czym on tak właściwie był. Żeby sprawdzić, czy rzeczywiście zrozumiałeś to, co czytałeś, możesz sobie zadać kilka pytań pomocniczych. Czas wykonywania tego ćwiczenia jest uzależniony od długości tekstu, ale nie możesz przesadzać – pamiętaj, że na maturze czas jest ograniczony, więc im wcześniej podczas ćwiczeń zaczniesz sobie narzucać szybkie tempo, tym lepiej będzie Ci to szło.
- dobrym ćwiczeniem poprawiającym pamięć wzrokową i koncentrację jest gra memory. Jej zaletą jest to, że mogą w nią grać nawet dzieci od 5 lat; na pewno ją znasz i pamiętasz, na czym polega zabawa.  Jeśli nie, to nie szkodzi – zasady są dziecinnie proste: należy odwrócić karty tak, aby namalowane na nich obrazki były zakryte, pomieszać karty i losowo wybierając dwa kartoniki znaleźć pasujące do siebie pary obrazków. Wygrywa ten, kto znajdzie ich więcej. Grę można też ściągnąć z internetu, dzięki czemu możesz w nią grać samemu.
- koncentrację można ćwiczyć prawie w każdej chwili; staraj się kontrolować to, co robisz. Jeżeli się uczysz, nie myśl o ciekawym filmie, który będzie niedługo w telewizji. Oglądając film - zapomnij o szkole czy nauce; prowadząc z kimś rozmowę - słuchaj uważnie tego, o czym mówi twój rozmówca itp.

Warto ćwiczyć koncentrację, zwłaszcza, jeśli jesteś osobą roztargnioną, zapominalską. Unikniesz roztrzepania, nieprzewidzianych wpadek, a przede wszystkim poprawisz pracę swojej pamięci.

Anna Kołtek



Będąc w klasie maturalnej, każdy z uczniów zna dokładnie strukturę egzaminu maturalnego. Jednakże sam dzień rozpoczęcia egzaminów maturalnych to temat tabu. A co zrobić gdy wybije godzina Zero?



Masz do przeczytania gruby podręcznik. Chcesz zaznaczyć w nim tylko najważniejsze fragmenty, żeby przy powtórkach nie czytać go od nowa. Jak to zrobić? Masz dwie podstawowe możliwości: podkreślanie albo robienie notatek. Każdy sposób ma swoje plusy i minusy, ale bez wątpienia oba służyć mają ułatwieniu nauki. Który z nich lepiej wybrać?



Wszyscy od czasu do czasu skarżymy się na zmęczenie, ponieważ jest to normalne zjawisko związane z podejmowaniem wysiłku. Niektórzy jednak mają poczucie ciągłego zmęczenia. Dlaczego tak się dzieje? Przeczytajcie, jakie mogą być tego przyczyny i w jaki sposób poradzić sobie z powyższym problemem.



Zdarza Ci się odkładać naukę w nieskończoność, a potem panikujesz, że z niczym nie możesz się wyrobić? Narzekasz, że masz za mało czasu? Musisz nauczyć się odpowiednio nim zarządzać!



Prof. Zbigniew Łucki wyróżnia pięć błędnych postaw, jakie przyjmują uczniowie przed ważnym egzaminem: Ignorant, Samobójca, Laik, Zawalidroga i Leń. Każda z nich to pewien zespół właściwości, które mogą występować u uczniów w mniejszym lub większym nasileniu. Sprawdź, czy któraś dotyczy Ciebie!



Zauważyliście u siebie, że jednych przedmiotów uczycie się szybciej, a inne zabierają Wam o wiele więcej czasu? A może wiedza w ogóle ciężko „wchodzi” Wam do głowy? Czy tak już musi być? Niekoniecznie. Psychologowie wyróżniają kilka czynników, które usprawniają pracę pamięci, a tym samym wpływają na efektywność nauki.



Czyli kilka ciekawostek dotyczących pamięci. Co zrobić, żeby szybciej zapamiętywać? W jakich warunkach umysł lepiej pracuje? Za co odpowiadają obie półkule mózgu? Przeczytaj o najnowszych odkryciach w dziedzinie psychologii.



Nieubłaganie zbliża się pierwszy egzamin. Przeczytaj, co zrobić, żeby jak najlepiej się do niego przygotować i jak zachowywać się w tym dniu, aby wszystko poszło po Twojej myśli.



Jak to jest z tym ostatnim dniem - uczyć się? Przejrzeć notatki dla spokoju sumienia? A może dać sobie spokój z nauką i zająć się czymś zupełnie innym?



Matura zbliża się wielkimi krokami. Myśl o niej spędza Ci sen z powiek. Zamartwiasz się, że nie zdążysz powtórzyć całego materiału, wymyślasz czarne scenariusze... A może nie warto się aż tak przejmować? Co zrobić, żeby zminimalizować stres?