Najnowsze artykuły, ściągi i pomoce ekonomiczne. Baza - uczelnie i szkoły wyższe.

Strefa Licealisty
 Jak zaznaczać to, co ważne?

Jak zaznaczać to, co ważne?

Masz do przeczytania gruby podręcznik. Chcesz zaznaczyć w nim tylko najważniejsze fragmenty, żeby przy powtórkach nie czytać go od nowa. Jak to zrobić? Masz dwie podstawowe możliwości: podkreślanie albo robienie notatek. Każdy sposób ma swoje plusy i minusy, ale bez wątpienia oba służyć mają ułatwieniu nauki. Który z nich lepiej wybrać?

1. Podkreślanie.

Najważniejsze plusy podkreślania:

  • nie zabiera dużo czasu, praktycznie robisz to równocześnie z czytaniem,
  • zachowuje tekst w oryginalnym kształcie
  • pozwala łatwo odkryć błędy; na przykład jeśli podczas poprzedniego czytania ważna myśl nie została zauważona, jest szansa na wychwycenie jej podczas powtórnej lektury.

Minusy podkreślania:

  • rozleniwia i zniechęca do wyrażania myśli własnymi słowami,
  • często wykonywane jest mechanicznie i bez należytego zrozumienia
  • niektórzy studenci używają tej metody jako czegoś, co nie uzupełnia, lecz wręcz zastępuje zrozumienie.

Jak podkreślać?


Celem podkreślania jest zredukowanie materiału do ponownego uczenia się na egzamin. Stąd nie ma sensu podkreślanie wszystkiego, bo równie dobrze można wtedy od nowa czytać cały podręcznik. Z kolei jeśli podkreśla się za mało, może to przynieść więcej szkód niż pożytku. Przeciętnie powinno się zakreślać ok.
20-50% typowego podręcznika. Nie ma potrzeby podkreślania każdego wyrazu, nawet gdy zdanie jest ważne. Wystarczy wtedy zaznaczyć kluczowe słowo lub zwrot.
Należy pamiętać też o tym, że podkreślanie powinno następować po zrozumienia, a nie poprzedzać je. Nie da się ustalić tego, co istotne, jeśli nie posiada się chociażby ogólnego pojęcia o tym, co mówi autor. Nie znaczy to, że najpierw trzeba przeczytać cały tekst, a dopiero potem zdecydować, co podkreślić. Można te dwie czynności wykonywać naraz, byle nie odbywało się to kosztem zrozumienia.

2. Notatki

Minusy sporządzania notatek :

  • czynność ta zabiera bardzo dużo czasu, zwłaszcza gdy notatki są szczegółowe,
  •  wyrażanie myśli swoimi słowami może grozić zniekształceniem sensu, jeśli uczeń niedostatecznie zrozumiał dane zagadnienie,
  • nie ma możliwości poprawienia błędów, chyba że uczeń powróci do oryginalnego tekstu, ale to mało prawdopodobne (w końcu po to robi się notatki, żeby służyły jako substytut podręcznika).

Plusy:

  • sporządzanie notatek wymaga większej aktywności umysłowej ze strony ucznia,
  • wspomaga zaangażowanie w pracy nad tekstem
  • zachęca do wyrażania koncepcji własnymi słowami, a tym samym wymaga większego zrozumienia niż samo podkreślanie.

Jak sporządzać notatki?


Notatka to własna, osobista pomoc naukowa ukierunkowana na jeden cel – opanowanie wiedzy. Ma służyć jej usystematyzowaniu i uporządkowaniu materiału w umyśle, a podczas powtarzania materiału może odgrywać rolę przewodnika. Dlatego nie może być ani za długa, ani za krótka – powinna zawierać to, co najważniejsze. Może być sporządzona w formie zdań lub równoważników zdania, a może tylko ograniczać się do zanotowania głównych myśli (terminów, koncepcji, poglądów). W ostatnim przypadku notatki raczej uzupełniają podkreślanie, ale go nie zastępują.
Uczeń może też wykonywać notatki na marginesie (o ile nie jest to cudza książka ;-)), będą służyły pomocą zarówno w zwróceniu uwagi, jak i w zrozumieniu. Mogą zawierać np. pytania, jakie się nasuwają w związku z czytanym tekstem lub krótkie wyrażenia, hasła odnoszące się do określonych koncepcji, ale także znaki zapytania zaznaczające fragment, który jest niejasny.

Wybór metody zaznaczania tego, co ważne zależy od indywidualnej decyzji, ale warto sprawdzić metodą prób i błędów, która będzie odpowiednia właśnie dla Ciebie. Może się bowiem okazać, że to, co dla jednych będzie pomocą, innym może utrudnić życie. Są na przykład osoby, które nie potrafią notować i wybierając tę metodę, tylko niepotrzebnie będą tracić czas, skupiając się na wyborze formy notatki, a nie na zrozumieniu treści.
Eksperci uważają, że większe efekty da wykorzystywanie obu metod, tzn. podkreślanie połączone z notatkami-hasłami lub notatkami na marginesie. Można wtedy uzyskać optymalne połączenie szybkości, zrozumienia i organizacji.

Anna Kołtek



Będąc w klasie maturalnej, każdy z uczniów zna dokładnie strukturę egzaminu maturalnego. Jednakże sam dzień rozpoczęcia egzaminów maturalnych to temat tabu. A co zrobić gdy wybije godzina Zero?



Jeżeli chcesz się uczyć szybko i efektywnie, musisz być zainteresowany tym, czego się uczysz i aktywnie w tym uczestniczyć, tzn. skupić swoją uwagę na tej czynności, krótko mówiąc: skoncentrować się. W artykule podajemy kilka wskazówek, dzięki którym uzyskasz pełną koncentrację, a także przykłady ćwiczeń pomocnych w jej rozwijaniu.



Wszyscy od czasu do czasu skarżymy się na zmęczenie, ponieważ jest to normalne zjawisko związane z podejmowaniem wysiłku. Niektórzy jednak mają poczucie ciągłego zmęczenia. Dlaczego tak się dzieje? Przeczytajcie, jakie mogą być tego przyczyny i w jaki sposób poradzić sobie z powyższym problemem.



Zdarza Ci się odkładać naukę w nieskończoność, a potem panikujesz, że z niczym nie możesz się wyrobić? Narzekasz, że masz za mało czasu? Musisz nauczyć się odpowiednio nim zarządzać!



Prof. Zbigniew Łucki wyróżnia pięć błędnych postaw, jakie przyjmują uczniowie przed ważnym egzaminem: Ignorant, Samobójca, Laik, Zawalidroga i Leń. Każda z nich to pewien zespół właściwości, które mogą występować u uczniów w mniejszym lub większym nasileniu. Sprawdź, czy któraś dotyczy Ciebie!



Zauważyliście u siebie, że jednych przedmiotów uczycie się szybciej, a inne zabierają Wam o wiele więcej czasu? A może wiedza w ogóle ciężko „wchodzi” Wam do głowy? Czy tak już musi być? Niekoniecznie. Psychologowie wyróżniają kilka czynników, które usprawniają pracę pamięci, a tym samym wpływają na efektywność nauki.



Czyli kilka ciekawostek dotyczących pamięci. Co zrobić, żeby szybciej zapamiętywać? W jakich warunkach umysł lepiej pracuje? Za co odpowiadają obie półkule mózgu? Przeczytaj o najnowszych odkryciach w dziedzinie psychologii.



Nieubłaganie zbliża się pierwszy egzamin. Przeczytaj, co zrobić, żeby jak najlepiej się do niego przygotować i jak zachowywać się w tym dniu, aby wszystko poszło po Twojej myśli.



Jak to jest z tym ostatnim dniem - uczyć się? Przejrzeć notatki dla spokoju sumienia? A może dać sobie spokój z nauką i zająć się czymś zupełnie innym?



Matura zbliża się wielkimi krokami. Myśl o niej spędza Ci sen z powiek. Zamartwiasz się, że nie zdążysz powtórzyć całego materiału, wymyślasz czarne scenariusze... A może nie warto się aż tak przejmować? Co zrobić, żeby zminimalizować stres?