Najnowsze artykuły, ściągi i pomoce ekonomiczne. Baza - uczelnie i szkoły wyższe.

Strefa Studenta/Absolwenta
 Jak napisać efektywne CV?

Pracodawca poświęca zazwyczaj kilkadziesiąt sekund na przejrzenie życiorysu nadesłanego przez aplikanta. W tym czasie należy się tak zaprezentować, żeby chciał nas kupić. Specjaliści od HR potrafią czasem wyczytać z Curriculum Vitae dużo więcej niż osoba przygotowująca je chciałaby przekazać.>

Ogólne zasady
Przygotowując CV, powinniśmy mieć przede wszystkim na uwadze fakt, że nie jest to dokument uniwersalny. Zanim zabierzemy się do pisania, należy bardzo dokładnie przyjrzeć się ofercie pracy, głównie temu, jakie są wymagania i charakter stanowiska. Warto również poznać bliżej firmę, czym się zajmuje oraz jaka jest jej struktura. Od tych informacji zależy, jakie informacje znajdą się w naszym życiorysie i w którym miejscu je umieścimy.

O sumienności i dokładności bardzo dużo mówi struktura i wygląd CV. Biała kartka oraz standardowa czcionka nie są banalne, tylko profesjonalne. Dobrze prezentują się czcionki Arial i Tahoma, rozmiar 10 – mamy pewność, że niezależnie od oprogramowania treść zostanie wczytana i niezmieniona. Wyjątkiem jest aplikowanie na stanowiska artystyczne, np. do agencji reklamowej, wtedy liczy się niekonwencjonalność. Układ powinien być jak najbardziej przejrzysty. Jeżeli nie potrafimy się posługiwać tabulatorami, kolumnami czy innymi narzędziami pomagającymi zbudować profesjonalne CV warto sięgnąć po szablony (w bazie Microsoft Office jest kilka do wyboru), bądź skorzystać z kreatora CV (można go znaleźć na niektórych strona internetowych).

Standardem obecnie jest zamieszczanie zdjęcia – niezależnie od tego czy oferta o tym wspomina, zwłaszcza na stanowiska wymagające kontaktu z klientem. Powinno to być zdjęcie oficjalne, dowodowe, w miarę nowe (nie z gimnazjum). Zdecydowanie należy zapomnieć o zdjęciach prywatnych.

Kolejnym istotnym elementem jest e-mail. Osoby z adresami na domenach @buziaczek.pl czy @britney.funclub.com są automatycznie postrzegane jako nieprofesjonalne i nieodpowiedzialne. Podobnie jest z loginem, który powinien się składać z imienia i nazwiska lub samego nazwiska, a nie z pseudonimów i zdrobnień np. kasiaczek1@.

Informacje należy podawać w formie bezosobowej (prawo jazdy kat. B zamiast posiadam prawo jazdy kat. B), ewentualnie w trzeciej osobie.

Wymieniając poszczególne informacje dotyczące wykształcenia czy doświadczenia zawodowego, należy zachować kolejność odwrotną do chronologicznej. Pracodawcę najbardziej interesują ostatnio zdobyte kwalifikacje.

Objętościowo CV nie powinno zajmować mniej niż 2/3 strony. Jeśli brakuje informacji można popracować nad nieco większymi marginesami, interliniami, odstępami przed akapitem itd. W różnych poradnikach zazwyczaj znajduje się rada, aby życiorys studentów i świeżo upieczonych absolwentów nie wykraczał poza 1 stronę. Jeżeli jednak objętość spowodowana jest dużą ilością niezbędnych informacji, a nie czcionką czy odstępami, nie należy się tym przejmować, ale pamiętać, że druga strona powinna być na osobnej kartce.

Jeśli ogłoszenie jest napisane w języku angielskim oczekuje się, iż nadesłane CV również będą napisane w tym języku (nawet, jeśli oferta dotyczy pracy w Polsce).
Poniżej wymienione się praktycznie wszystkie elementy, które mogą się znaleźć w życiorysie. Mogą, nie znaczy muszą, tzn. nie trzeba na siłę uzupełniać rubryczek, czy co gorsze, pozostawiać jakieś puste. Poszczególne części uzupełniamy zgodnie z naszymi prawdziwymi doświadczeniami, cały czas pamiętając o ofercie pracy.

Budowa Curriculum Vitae

Dane Osobowe:
Powinno się tu znaleźć imię i nazwisko, adres korespondencyjny, numer telefonu, adres e-mail oraz data urodzenia. Nie trzeba podawać stanu cywilnego (wg prawa pracy pracodawca nie powinien się tym kierować podczas zatrudniania pracownika) ani adresu zameldowania (jeśli różni się od korespondencyjnego – nie ma to żadnego znaczenia dla pracodawcy).

Doświadczenie zawodowe:
Jest to ważna rubryka, ale nie dla wszystkich. Student czy świeżo upieczony absolwent, jeśli nie pracował w zawodzie nie musi wcale zamieszczać tej rubryki. Można ją wypełnić na dwa sposoby: zamieścić tutaj wszystkie doświadczenia (łącznie z pracą fizyczną czy praca na czarno za granicą) – dla pracodawcy liczą się zdobyte w tym czasie umiejętności np. pracy w grupie; drugim rozwiązaniem jest stworzenie dodatkowej rubryki: Doświadczenie pozazawodowe, do której wpisujemy pracę niezwiązaną w żaden sposób ze stanowiskiem, na które aplikujemy (np. opiekun kolonii przy ubieganiu się o stanowisko księgowego) – może to być znacznie bardziej przejrzyste w momencie, kiedy mamy dużo zarówno doświadczeń zawodowych, jak i pozostałych. Warto również pamiętać, że można tutaj zamieścić wolontariat, praca społeczna, praktyki zawodowe i staże.
Jeśli wymieniamy stanowisko, na jakim pracowaliśmy warto przy nim wymienić zakres obowiązków. Niektóre firmy mogą mieć zupełnie różne podejście do Account Managera, czasami również nazwy dobrze wyglądające na wizytówce nie mówią za wiele potencjalnemu pracodawcy.
Podając daty, należy pamiętać o miesiącach. W przypadku stażu pracy liczą się również miesiące. Ubiegając się o stanowisko w momencie, kiedy nadal gdzieś pracujemy podając daty piszemy od 03.2006 r. czy 06.2007 – nadal.

Wykształcenie:
W tej rubryce należy skupić się przede wszystkim na studiach wyższych i podyplomowych. Studenci i świeżo upieczeni absolwenci mogą podać informację o liceum oraz profilu klasy, natomiast zupełnie pomijamy wcześniejszą edukację (szkoła podstawowa, gimnazjum). Z reguły jednak należy skupić się na wykształceniu powyżej szkoły średniej.
Wymieniając uczelnie, do jakich uczęszczaliśmy (nawet, jeśli nie dokończyliśmy tam nauki) lub uczęszczamy należy podać: daty, nazwę uczelni, wydział, kierunek, specjalność oraz tytuł pracy dyplomowej (licencjackiej, inżynierskiej, magisterskiej).

Kursy i szkolenia:
Należy podać wszelkie kursy i szkolenia oraz ewentualne certyfikaty uzyskane w związku z ich ukończeniem. Wystarczy podać tylko rok, w którym szkolenie się odbyło, jednak należy pamiętać o zachowaniu chronologii. W tej części nie podaje się kursów ani certyfikatów językowych – jest specjalna rubryka przeznaczona do tego.

Osiągnięcia:
Zamieszczamy tutaj osiągnięcia naukowe, publikacje, stypendia (nie socjalne ani naukowe przyznawane na uczelni, tylko specjalne, np. Prezesa Rady Ministrów czy innych instytucji za wybitne osiągnięcia). Przy poszczególnych elementach warto zamieścić krótki opis i wyjaśnienie – pracodawca nie musi znać stopnia ważności.

Działalność dodatkowa:
Pracodawca ceni sobie wszelką aktywność potencjalnego pracownika, dlatego warto chwalić się swoimi wszelkimi doświadczeniami. W tej części można zamieścić informacje dotyczące członkostwa w różnych organizacjach (zwłaszcza studenckich), organizowaniu jakichkolwiek wydarzeń, imprez (np. juwenaliów), redagowaniu gazetki studenckiej. Umiejętności moderacji forum czy tworzenia i administrowania stron internetowych mogą wyróżnić nasze CV. Dlatego warto wspomnieć o takim doświadczeniu, nawet, jeśli były to strony prywatne, np. o grach komputerowych. Nalezy jednak pamiętać o umiarze, najlepiej przeprowadzić selekcję informacji pod kątem oferty pracy – które umiejętności będą istotne z punktu widzenia pracodawcy.

Języki obce:
W tej rubryce należy wymienić języki obce, jakie znamy wraz ze stopniem znajomości lub zdobytym certyfikatem. Jeśli znamy słownictwo fachowe (np. business english) warto to również zaznaczyć.

Umiejętności:
Ta część może zawierać informacje dotyczące: obsługi komputera (należy wymienić osobno programy, jakimi się posługujemy – nie wystarczy „znajomość pakietu MS Office”, chyba, że naprawdę znamy wszystkie aplikacje), obsługa urządzeń biurowych (np. ksero) oraz posiadania prawa jazdy wraz z kategorią (można również dodatkowo podać rok, w którym je zdobyliśmy).

Zainteresowania:
To jest rubryka, która może cię wyróżnić spośród innych osób aplikujących. Ciekawe hobby czy zainteresowania mogą przyciągnąć uwagę rekrutera. Nie warto jednak naciągać ani ubarwiać faktów. Pracodawcy podczas rozmowy kwalifikacyjnej często pytają o źródła zainteresowania, realizację fascynacji. Przy niektórych hobby warto uszczegółowić informację (jeśli interesuje nas muzyka i potrafimy grać na instrumencie to warto zaznaczyć, na jakim). Zainteresowania mogą świadczyć o tym, że wszechstronnie się rozwijamy i jesteśmy otwarci na świat.

Stopka:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.97 r. o Ochronie Danych Osobowych Dz. U. Nr 133 poz. 883).

 

 

Anna Smolarz



Negocjowanie płacy to jeden z najtrudniejszych elementów rozmowy kwalifikacyjnej. Od efektów zależy nie tylko nasza satysfakcja, ale też to, czy zostaniemy przyjęci. Sprawdź, jak przygotować się do tej rozmowy.



Na kształtowanie się aspiracji wpływa szereg różnych czynników społecznych, ekonomicznych i osobowościowych. Aspiracje zawodowe młodzieży, wytyczają w dużym stopniu jej karierę zawodową. Do tej grupy czynników można więc zaliczyć: predyspozycje osobowościowe, płeć, a także postawy jednostki wobec pracy...



Czytając ogłoszenia o pracy, należy sobie zadać kilka podstawowych pytań: "Czy ta oferta pracy jest dla mnie wiarygodna? Czy moje kwalifikacje są wystarczające? Czy odpowiada mi praca na takim stanowisku itp.". Dokładne prześledzenie sformułowań użytych w tekstach ogłoszeń pozwoli znaleźć odpowiedzi na nasze pytania.



Seneka powiedział: „Jeśli ktoś nie wie, do którego portu płynie –żaden wiatr nie jest dla niego dobry.”Znane jest też powiedzenie –”Jeśli nie wiesz , dokąd zmierzasz, zajdziesz gdzie indziej.”Wniosek zatem jest prosty: zarówno życiu jak i w sferze zawodowej bardzo ważne jest wyznaczenie sobie celów i działanie według wyznaczonego planu.



Jeśli cenisz sobie niezaleznosć, masz wiele ciekawych, innowacyjnych pomysłów i nie boisz się ryzyka, to może zastanawiałeś się nad założeniem własnej firmy? Nie wiesz jak? Poczytaj.



Jest formą zatrudnienia, którą szczegółowo reguluje Kodeks Pracy. Daje najwięcej uprawnień i przywilejów (możliwość płatnego urlopu, świadczenia socjalne itp.), ale jednocześnie nakłada na pracownika więcej obowiązków (przepracowanie określonej liczby godzin, wykonywanie wszystkich poleceń przełożonego itd.).



Rozmowa kwalifikacyjna to przepustka do wymarzonego stanowiska, dlatego tak ważne jest, by dobrze wypaść i pokazać się z jak najlepszej strony. Jednak to nie takie trudne, jak mogłoby się wydawać. Wystarczy zastosować się do kilku kroków.



List motywacyjny jest rozwinięciem życiorysu zawodowego (CV). Ma na celu zachęcenie pracodawcy lub rekrutera do bliższego poznania naszej osoby i do zaproszenia nas na rozmowę kwalifikacyjną. Niektórzy pracownicy działu HR przyznają, że zaczynają przeglądać dokumenty aplikacyjne właśnie od listu motywacyjnego. Dlatego warto go dopracować.