Najnowsze artykuły, ściągi i pomoce ekonomiczne. Baza - uczelnie i szkoły wyższe.

Strefa Studenta/Absolwenta
 Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjna.

PRZYGOTOWANIE

Telefon
Osoba rekrutująca nie będzie próbowała się dodzwonić całymi dniami. Dlatego jeśli złożyliśmy w jakiejś firmie swoje CV i czekamy na odzew, warto odbierać wszystkie telefony, nawet jeśli numer wyświetli się jako zastrzeżony. Musimy być przygotowani. Jeśli zaproponowany termin nam nie odpowiada, od razu poprośmy o jego zmianę (w miarę możliwości), zamiast późniejszego przekładania.

Wywiad
Na rozmowę kwalifikacyjną warto przyjść przygotowanym pod kątem wiedzy o firmie i stanowisku, na jakie aplikujemy. Rekruter nie będzie o to pytał, jednak odpowiadając na inne pytanie możemy przemycić znajomość niektórych faktów, co z pewnością zrobi dobre wrażenie.
Interesujące nas informacje powinniśmy znaleźć na stronie internetowej firmy bądź generalnie – w Internecie. Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na profil działalności firmy – czym się zajmuje, jakie oferuje produkty/usługi. Nie możemy zapomnieć o konkurencji – czy jest silna, jaką pozycję na rynku ma przedsiębiorstwo i jakie szanse rozwoju. Zapoznanie się ze strukturą organizacyjną – liczba zatrudnionych pracowników, jakie działy funkcjonują w firmie, pomogą osobie aplikującej odnaleźć swoje potencjalne miejsce w firmie.
Im więcej wiemy o stanowisku, o jakie się staramy, tym lepiej potrafimy się sprzedać. Podkreślamy umiejętności i kwalifikacje, które pomogą nam przedstawić siebie jako osobę jak najbardziej adekwatną na to miejsce.

Powrót do przeszłości
Idąc na rozmowę kwalifikacyjną warto sobie przypomnieć swoją historię zawodową – nazwy firm, w których pracowaliśmy, czym się głównie zajmowaliśmy, jakie mieliśmy obowiązki. Warto po raz kolejny przyjrzeć się swojemu CV, pod kątem omówienia każdego elementu. Pomyślmy nad naszymi największymi sukcesami i osiągnięciami. Na wszelki wypadek można wziąć ze sobą kopie najważniejszych dokumentów.

Wygląd
Choć „nie szata zdobi człowieka” to „jak cię widzą, tak cię piszą”. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej ubiór jest bardzo ważny. Nie chodzi jednak o markowe stroje z najnowszej kolekcji – chodzi o elegancję, schludność i świeżość. Zaleca się, aby panowie zawsze mieli przynajmniej marynarkę (niezależnie od pogody), choć najlepszym rozwiązaniem jest garnitur. Jeśli kobiety decydują się na ubranie spódniczki nie mogą zapomnieć o rajstopach/pończochach (ciemne w okresie zimowym, cieliste w okresie letnim). Makijaż nie powinien być zbyt mocny, a zapach zbyt intensywny. Kolory, niezależnie od płci, powinny być stonowane – czerń, szarość, brąz.
Powyższe zalecenia to zasady ogólne dotyczące głównie pracy biurowej, w administracji, bankach, kancelariach czy innych podobnych firmach. W niektórych branżach wymagania nie są tak rygorystyczne, a ubiór „zapięty na ostatni guzik” niewskazany – przykładem może być praca w agencji reklamowej.

W TRAKCIE ROZMOWY

Pierwsze wrażenie
Niewskazane jest przybycie na rozmowę zbyt późno, warto być parę minut wcześniej. Nie tylko w razie jakichkolwiek kłopotów lokalizacyjnych (gdzie jest biuro/dział rekrutacji?), ale również w celu zaprezentowania siebie jako osoby punktualnej i sumiennej.
Istnieje zasada, że osoba aplikująca nigdy nie podaje ręki pierwsza – czeka na gest ze strony gospodarza – rekrutera. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku zajmowania miejsca, czekamy, aż osoba prowadząca rozmowę wskaże nam miejsce. Jeśli w pokoju, gdzie będzie przeprowadzana rekrutacja są jeszcze inne osoby, to podajemy im rękę zaczynając od kobiet (niezależnie od wieku).
Podobno 90% osób już po kilku minutach wyrabia sobie opinię o drugim człowieku. Dlatego nie można pomijać tych, pozornie trywialnych, elementów podczas rozmowy.

Mowa ciała
Generowany przez nas przekaz tylko w niewielkim procencie składa się ze słów. Na odbiór informacji wpływa tonacja, tempo mówienia oraz mowa ciała. Również z rekruterem komunikujemy się pozawerbalnie. Często osoby przeprowadzające rozmowy kwalifikacyjne są przeszkolone z zakresu mowy ciała, dlatego pamiętać o kilku zasadach.
Przede wszystkim należy utrzymywać kontakt wzrokowy z naszym rozmówcą, zwiększa to naszą wiarygodność. Powinno się unikać nadmiernej gestykulacji, zwłaszcza na poziomie twarzy. Postawa wyprostowana i otwarta świadczy o pewności siebie, unikamy sygnałów „przepraszam, że żyję”. Nie zaleca się siadania na brzegu krzesła, jakbyśmy chcieli uciec ani krzyżowania nóg powyżej kolan. Nie mniej istotna jest mimika. Pogodny wyraz twarzy, delikatny uśmiech zawsze wywołują pozytywne emocje, wrażenie.

Pytania
Osoba rekrutująca będzie się chciała przede wszystkim omówić CV – sprawdzić czy nasze kwalifikacje są prawdziwe, czy nie naciągnęliśmy faktów, jeśli chodzi o zainteresowania czy znajomość języka. Z rozmowy będzie można również wywnioskować to, czy nadajemy się do danej pracy, na dane stanowisko i czy pasujemy do firmy.
Na pytania należy odpowiadać w miarę zwięźle, ale nie można się ograniczać do zdawkowego „tak” lub „nie”. Optymalna odpowiedź powinna zająć nam około 2-3minut. Oczywiście, jak w przypadku każdej autoprezentacji, nieco idealizujemy naszą osobę, pamiętajmy jednak o umiarze. Nasze słowa będą zweryfikowane w praktyce, jeśli zostaniemy przyjęci. Zanim odpowiesz na pytanie – zastanów się chwilę, pochopne odpowiedzi mogą zaszkodzić.
Jeśli będziemy zmuszeni do mówienia o sprawach nieprzyjemnych, jak na przykład porażki, zwolnienia, możemy wspomóc się takimi zwrotami, jak: „To nauczyło mnie unikać takich błędów”.
Nie musimy odpowiadać na pytania osobiste dotyczące zwłaszcza naszego stanu cywilnego oraz tego, czy planujemy ślub, dzieci w najbliższym czasie. Takie informacje nie powinny decydować o naszych szansach.
Pytania mogą być również zadawane przez kandydatów aplikujących na dane stanowisko. Nie bójmy się zapytać o czas pracy, wynagrodzenie, konkretne obowiązki. Oczywiście, należy to zrobić w odpowiednim momencie – zazwyczaj pod koniec rozmowy.

PO WSZYSTKIM
Po zakończeniu rozmowy należy podziękować rekruterowi za spotkanie. Możemy upewnić się, co do wyników – kiedy będą, czy w przypadku odrzucenia kandydatury również zostanę o tym poinformowany/a. Czasami praktykuje się wysyłanie maila/listu z podziękowaniem za rozmowę. Zależy to w dużej mierze od kultury instytucji, do jakiej aplikujemy.

 

 

Anna Smolarz



Negocjowanie płacy to jeden z najtrudniejszych elementów rozmowy kwalifikacyjnej. Od efektów zależy nie tylko nasza satysfakcja, ale też to, czy zostaniemy przyjęci. Sprawdź, jak przygotować się do tej rozmowy.



Na kształtowanie się aspiracji wpływa szereg różnych czynników społecznych, ekonomicznych i osobowościowych. Aspiracje zawodowe młodzieży, wytyczają w dużym stopniu jej karierę zawodową. Do tej grupy czynników można więc zaliczyć: predyspozycje osobowościowe, płeć, a także postawy jednostki wobec pracy...



Czytając ogłoszenia o pracy, należy sobie zadać kilka podstawowych pytań: "Czy ta oferta pracy jest dla mnie wiarygodna? Czy moje kwalifikacje są wystarczające? Czy odpowiada mi praca na takim stanowisku itp.". Dokładne prześledzenie sformułowań użytych w tekstach ogłoszeń pozwoli znaleźć odpowiedzi na nasze pytania.



Seneka powiedział: „Jeśli ktoś nie wie, do którego portu płynie –żaden wiatr nie jest dla niego dobry.”Znane jest też powiedzenie –”Jeśli nie wiesz , dokąd zmierzasz, zajdziesz gdzie indziej.”Wniosek zatem jest prosty: zarówno życiu jak i w sferze zawodowej bardzo ważne jest wyznaczenie sobie celów i działanie według wyznaczonego planu.



Jeśli cenisz sobie niezaleznosć, masz wiele ciekawych, innowacyjnych pomysłów i nie boisz się ryzyka, to może zastanawiałeś się nad założeniem własnej firmy? Nie wiesz jak? Poczytaj.



Jest formą zatrudnienia, którą szczegółowo reguluje Kodeks Pracy. Daje najwięcej uprawnień i przywilejów (możliwość płatnego urlopu, świadczenia socjalne itp.), ale jednocześnie nakłada na pracownika więcej obowiązków (przepracowanie określonej liczby godzin, wykonywanie wszystkich poleceń przełożonego itd.).



List motywacyjny jest rozwinięciem życiorysu zawodowego (CV). Ma na celu zachęcenie pracodawcy lub rekrutera do bliższego poznania naszej osoby i do zaproszenia nas na rozmowę kwalifikacyjną. Niektórzy pracownicy działu HR przyznają, że zaczynają przeglądać dokumenty aplikacyjne właśnie od listu motywacyjnego. Dlatego warto go dopracować.



Pracodawca poświęca zazwyczaj kilkadziesiąt sekund na przejrzenie życiorysu nadesłanego przez aplikanta. W tym czasie należy się tak zaprezentować, żeby chciał nas kupić. Specjaliści od HR potrafią czasem wyczytać z Curriculum Vitae dużo więcej niż osoba przygotowująca je chciałaby przekazać.>